tisdag, augusti 02, 2011

Alternativa vägar

Någonstans i 20-årsåldern. Så ovetande.

Vårt gamla hus är till salu. De har gjort om mycket, de som köpte huset från oss. Men jag känner igen mig, så klart. Känner igen allt, och tycker att de nya sakerna, det som de har ändrat, mestadels är fula. Det var bättre när vi bodde där. Finare. Mer hemma. Och så känner jag saknaden i hjärtat, för jag har funderat mycket på sistone över hur mitt liv skulle ha sett ut om jag hade gjort andra val. Inte hade börjat jobba på ICA, inte flyttat till Uppsala. Boden ... Det är inte säkert att jag hade stannat kvar där ändå, men jag kanske hade tagit mig någon annanstans än hit. Jag hade kanske varit en bättre människa om jag hade gjort andra val då. Hur kan man veta? Jag förstår att det inte är något att gräma sig över, för ingenting kan göras ogjort. Jag vet, jag vet. Men hade det varit annorlunda? Eller hade jag tagit mig dit jag är i dag ändå, fast genom att gå en annan väg? ... Dags att sluta fundera på den saken.

Inga kommentarer: