fredag, november 27, 2009

Norstedts och Atlas

Böckerna från Norstedts.

Böckerna från Atlas.

Varit på Norstedts i dag på studiebesök. Vi lyssnade på intressanta föreläsningar om olika personers jobb och lite mer om förlaget och allt möjligt. Och sen fick vi välja bland en massa böcker som de annars bara skulle slänga (eftersom de håller på att flytta sin ordboksavdelning). Förstår ni vilken dröm! Följande fick jag med mig hem:
N. stora svensk-franska ordbok (1998),
N. tyska (svensk-tysk/tysk-svensk) ordbok - Ausgabe für Studenten (1998),
Engelsk-svenska/svensk-engelska ordboken - Specialversion för Åhléns (2005),
N. lilla engelska (engelsk-svensk/svensk-engelsk) ordbok (femte utgåvan, 2007),
N. isländsk-svenska ordbok (2005),
N. engelska affärsordbok (1993),
N. italienska idiomordbok (1998),
N. amerikanska fickordbok (2009),
N. italienska fickordbok (1996),
Prismas lilla italienska ordbok (1997),
Olympen (Martin P:n Nilsson, 2003),
Språket och historien (Tore Janson, 1997), och
Engelska: Öspråk, världsspråk, trendspråk (Jan Svartvik, 1999).

Och om ni undrar vad jag ska med alla dessa ordböcker till så ska jag ge bort ett par fickordböcker och resten ska jag behålla själv. Det är nämligen så att man aldrig riktigt vet när man behöver översätta någonting isländskt ...

Förresten så var vi även på Atlas förlag. Det var också intressant, och där fick vi köpa böcker för en (relativt) billig penning. Jag köpte:
Den sista läsaren (David Toscana, 2009), och
Skjut inte på journalisterna! (antologi, 2009).

Femton böcker för 125 spänn. Inte alltför tokigt.

Inga kommentarer: