måndag, september 27, 2010

Den infekterade pannkaksdebatten

Ibland drabbas jag av akut pannkaksdebattsirritation. Pannkaksdebatten kommer igång så fort två (eller fler) människor från olika landsändar nämner ordet 'pannkaka'/'plättar' om maträtten som lagas i stekpanna av pannkakssmet. Norrbottningar brukar hävda att det heter 'plättar', att de små runda rackarna som tillagas i en plättlagg heter 'miniplättar'/'småplättar' och att det som tillagas i ugn heter 'ungspannkaka'/tjockpannkaka'. Folk som bor/är uppväxta söder om Västerbotten brukar hävda att det heter 'pannkaka' respektive 'plättar' (respektive 'ungspannkaka'/'tjockpannkaka'). Jag förstår inte vad det är att hetsa upp sig över. Ofta blandas det in fula ord i det hela and why oh dear God why är det någonting att bli så upprörd över? Jag säger pannkaka, har alltid sagt pannkaka (även om jag är från Norrbotten), men jag skiter i vad någon annan kallar den maträtten. Jag fattar om någon säger plättar, och jag är övertygad om att det inte är svårt att förstå någonstans i Sverige.

Och förresten:
- Så vars ska vi?
- "Var", menar du?

Jag gillar inte när folk rättar mig när jag säger 'vars' heller. Jag vet att det egentligen heter 'var' (jag använder t.ex. inte 'vars' när jag skriver), men talspråk är talspråk och dialekt är dialekt. Det är väl ändå bara att acceptera?

Eller som Niklas skulle ha sagt: "Alla talar sitt modersmål perfekt!"

2 kommentarer:

Sofia sa...

Fast, om någon sa att de skulle äta plättar ikväll och egentligen menade pannkaka så skulle jag ju inte fatta det... liksom... Men roligt att du tog upp det där! Läste om debatten på flera bloggar den här veckan och belv väldigt förvånad, jag som är västmanlänning har aldrig någonsin hört någon benämna pannkakor som något annat än just pannkakor.

Anonym sa...

Om jag ska vara petnoga tycker jag nog att det heter "Vart ska vi?" Är jag ute och cyklar här månne? /Ida