tisdag, februari 02, 2010

Boklistan

1. En bok som har förändrat mitt liv:
Liftarens guide till galaxen (triologin i fem delar). Vet inte riktigt varför, dock.


2. En bok som jag läser mer än en gång:
Stolthet och fördom, Harry Potter-serien, Stjärnskeppet Titanic, Spelkortsmysteriet.


3. En bok jag skulle vilja ha med till en öde ö:
Hmm. Kanske Liftarens guide till galaxen eftersom den är fem böcker i en volym, men jag vet inte riktigt ...

4. En bok som fick mig att skratta:
Det är inte så många böcker som får mig att skratta ändå ... Mer serier.


5. En bok som fick mig att gråta:
Jag grinar ju för jämnan, både när jag tittar på TV och läser böcker, men ett säkert kort brukar vara Stolthet och fördom.


6. En bok jag önskar jag att jag hade skrivit:
Rent ekonomiskt så hade Harry Potter varit trevligt. Ur rent litterär synvinkel så hade jag gärna författat Jumper (eftersom den är både välskriven och har en bra story) eller varför inte Stolthet och fördom?


7. En bok som inte borde ha skrivits:
Naiv. Super. (Erlend Loe); Jag blir bara trött av den. Jättejättejättetrött.


8. En bok som jag just nu läser:
Ingen alls just nu faktiskt. Förutom kurslitteratur (antar att det inte räknas).

9. En bok jag tänker läsa:
Border crossing (Pat Barker), eftersom den är första boken på vår litteraturlista. Sen borde jag läsa Sagan om ringen (alltså hela triologin) någon gång i framtiden också.


Det har blivit många listor på sistone, jag ska försöka skärpa mig. Kanske.

1 kommentar:

Anonym sa...

Naiv super tycker jag är rolig, den får mig verkligen att skratta. Flera av Douglas Couplands böcker är också roliga. "Mikroslavar", "Generation X" t.ex. Bok som jag skulle ha velat skriva själv: "I en klass för sig". Kan i.o.f.s. tänka mig fler också. I princip alla som jag tycker är väldigt bra. "White Oleander", "Vi var Mulvaneys", "Brott och Straff", "Vilja växa" m.f.l. "Vilja växa" har jag förresten läst om flera gånger. Den är som en bibel nästan. Inte som en regelbok över hur man ska leva, utan snarare en ständig studie i mänskligt beteende och en total verklighetsflykt. Om det nu är nån som använder en bibel till det.. Just nu läser jag "Natashas dance", en bok om rysk kulturhistoria. Hade den som kurslitteratur på ryskan och jag får väl se hur långt jag kommer. Just nu läser jag om adelsherrarnas privilegium att knulla vilken av sina slavar han ville, vilket får mig att äcklas nåt helt vansinnigt. Oj, nu måste jag åka till stan. /Ida