söndag, september 13, 2009

Morfologi, syntax och nationer

Ett skittråkigt inlägg i tisdags, det är det enda jag har åstadkommit på den här bloggen på nästan två veckor. Härligt. Ska jag vara ärlig så vet jag inte ens varför. Visst, det är McGregor som måste läsas, det är lite jobb här och där, men mestadels så känns det mest bara som om jag inte har någonting speciellt att berätta.

Det är självklart inte sant, nu har jag antagligen mer att berätta än på flera år. I fredags, till exempel, var jag och några av tjejerna i klassen ut på ÖG och hade trevligt. Jag blev liknad vid Jill Johnson (positivt eller negativt, hm?) av en helt främmande kille och sen var jag tvungen att gå hem eftersom jag skulle upp och jobba igår.

Det går så där i skolan. Vissa delar förstår jag utan att ens försöka anstränga mig, som morfologi, men andra delar är helt omöjliga, som fonologi och syntax. I fredags hade vi språklab, vilket var roligt, och nästa vecka börjar vi med semantik och pragmatik.

I morgon ska jag sitta lägenhetsvakt hemma hos mina föräldrar (eftersom de är i Lund hos A) innan jag börjar jobba klockan fyra. Får hoppas att det blir en del pluggande gjort på dagen, annars ligger jag risigt till. Tentan är om två och en halv vecka, huh, och det är rätt mycket att lära sig. Speciellt när man inte förstår det man läser ...

2 kommentarer:

Sandra Li sa...

Jag fattar inte ens vad morfologi är Teresa. Vi har litteraturtest på onsdag. Jag dör. Speciellt eftersom att jag gått igenom hälften ungefär. Lovely life of studies. en lite kul är det ju också, jag känner mig otroligt smart när jag bär runt på min 600-sidors bok =)

elina sa...

Aha! Lingvistik I låter det allt som! Fonetiken tyckte jag också var knepig.. Tips är att du v e r k l i g e n övar på "konsonanterna" lite grann varje dag, för det är så fasligt mycket att komma ihåg...! ;)