söndag, mars 29, 2009

Högskoleprov, Earth Hour, mormor 95 år

Igår skrev jag högskoleprovet för andra gången i mitt liv. Förhoppningsvis gick det bättre än förra gången, men vem vet? Första delen på gårdagens prov var matematik och jag blev helt skrämd eftersom nästan alla frågor involverande x, y, z, m eller p och dessutom inte hade några siffror med i ekvationen! Har inget som helst minne av att jag har läst det i skolan ens.

Nåväl. Engelsk läsförståelse gick bättre och ordkunskapen är som vanligt mitt starka ämne. Läsförståelsen på svenska gick ovanligt dåligt, men DTK-delen (diagram, tabeller och kartor) över förväntan. Gick hem till M&F efter provet och rättade det gula pappret efter svaren på text-tv. Enligt facit fick jag 92/122 (förutsatt att jag inte kopierade ner fel svar från riktiga provsvarspappret) och det är väl ändå godkänt? Speciellt då jag bara fick 9/22 på matten ...

Hoppas jag slår 1.1 som jag fick förra gången. Hoppas hoppas.

Sen så var jag faktiskt med på Earth Hour i går, men jag fuskade lite. Satt i totalt mörker och tittade på TV ... Men det var ändå bättre än ingenting, tycker jag. Sen gick jag och la mig klockan tio och sov till elva i dag. (Det blev ändå inte mer än tolv timmar eftersom vi ställde om till sommartid i natt.) Nu blir kvällarna ljusare och snart är det sommar! Hurra!

I morse vaknade jag av att mobilen plingade till för att min mormor har födelsedag. Hon skulle ha fyllt 95. Det känns konstigt att hon inte finns här att fira längre, fast jag vet att det var ett halvår sen hon gick bort. Jag tog bort påminnelsen på mobilen, men hennes telefonnummer står fortfarande kvar. Ska ta bort det också snart, men ... Det får vara kvar ett litet tag till.

Inga kommentarer: