lördag, december 12, 2009

Böcker

Den här listan kommer från Alexandras blogg, men den verkade så rolig så jag ville också göra den:

Vilken bok i dina hyllor har du haft längst?
Skulle nästan tro att det är Vackra Svarten (Anna Sewell), men är inte riktigt säker.

Vad läser du just nu? Vad läste du senast? Vad ska du läsa sedan?
Just nu läser jag bara Rocky (seriealbumen av Martin Kellerman), men före det läste jag Harry Potter & the Deathly Hallows (J.K. Rowling) och jag ska nog läsa vidare i Victory of Eagles (Naomi Novik) sen någon gång.

Vilken bok verkade alla utom du gilla?
Naiv. Super. (Erlend Loe), som jag inte alls klarar av. Den är bara irriterande.

Vilken bok intalar du dig själv att du ska läsa?
Känner att jag verkligen borde läsa Sagan om Ringen (J.R.R. Tolkien) snart.

Vilken bok som kommer ut inom ett år kommer du prioritera att läsa?
Jag följer ingen serie just nu, så ... Ingen, antar jag.

Sista sidan: läser du den först, eller väntar du tills det är dags?
Sista sidan läser man ju sist! Vilken fusk att läsa den först ...

“Författarens tack”: slöseri med papper och bläck, eller intressant?
Intressant. Läser det alltid.

Vilken karaktär skulle du vilja byta plats med?
Elizabeth Bennet i Stolthet och fördom (Jane Austen) eller kanske Hermione i Harry Potter-serien.

Vilken/vilka författare, som du inte redan har läst, vill du läsa?
Stephenie Meyer (Twilight-serien) borde jag läsa och se vad hypen handlar om. Sen borde jag läsa klassiker av Hemingway, Shakespeare, Plath ... Bland andra.

Vilken/vilka böcker i dina hyllor har du haft sedan du gick i skolan?
Väldigt många (vi tar ett utdrag):
The Beach (A. Garland)
En högst passande hämnd (E. George)
Fröken Smillas känsla för snö (P. Hoeg)
Bridget Jones dagbok (H. Fielding)
Spelkortsmysteriet (J. Gaarder)
Stjärnskeppet Titanic (D. Adams/T. Jones)
Sju timmar till midnatt (M. Ende)
Felicias ö (C. Möller)
Jorden runt på 80 dagar (J. Verne)
Alla sju böcker av Magikerns saga (M. Furey)
De tre musketörerna (A. Dumas)
Emma (J. Austen)
Liftarens guide till galaxen (triologi i fem delar, D. Adams)
Sofies värld (J. Gaarder)
Unga kvinnor (L.M. Alcott)
Serosters katter (R. Westall)
De kalla månvarvens tid (A. Clement)

Vilken/vilka böcker har fått följa med dig på flest resor?
Vet inte. Antagligen Stolthet och fördom (Jane Austen).

Fanns det någon obligatorisk läsning som du hatade i skolan, men som visat sig vara riktigt bra tio år senare?
Nej.

Stephen King eller Anne Rice?
Anne Rice utan att tveka. Jag gillar inte Kings skräckböcker (eller -filmer för den delen).

Begagnade eller sprillans nya böcker?
Nya!

Har du sett en film som visade sig vara bättre än originalet, det vill säga boken?
Nej.

Finns det någon vars boktips du alltid lyssnar på?
Nej.

Rekommendera en bok eller en serie:
Alla Jane Austens böcker. Jumper (Steven Gould). Och om man inte har läst Liftarens guide till galaxen (Douglas Adams) så bör man göra det.

Inga kommentarer: