måndag, juni 01, 2009

Elitloppet '09

Igår var det Elitloppet. Jag steg upp 05:20 för att hinna med tåget 07:09 och träffa Linda och Tobbe på Centralen vid tio i åtta. Sen tog vi specialbuss till Solvalla och var där vid 08:15-tiden. Ingen kö alls var det (skönt!), men sen tog det ungefär en kvart innan vi hittade igen ett par bra platser på läktaren. Det blev inte att sitta ute (för där var det fullt), men vi fick skitbra platser inomhus och eftersom dörrarna stod öppna och det fläktade hela tiden så kändes det hur skönt som helst.

10:30 startade första loppet som man fick satsa på, men före det var det tre ponnylopp som vi följde med stort intresse. Små runda minihästar som rände runt den gigantiska banan - vad är inte att älska? Mellan 10:45 och 13:05 var det uppehåll i loppen, men tiden fördrev vi genom att sitta och snacka och kolla vilka hästar vi trodde på i kommande lopp. Tiden gick faktiskt rätt fort.

V75 började först vid lopp fem, någon gång vid 15-tiden. Då var det kval till Elitloppsfinalen och den amerikanska storfavoriten galopperade bort sig, till mina bänkgrannars stora besvikelse. Jag satt nämligen med två amerikaner bakom och en amerikan till vänster om mig. De var mycket trevliga och pratade en hel del med mig och oss under dagen.

Finalen gick 17:05 och då vann Torvald Palema, en svensk häst som varken jag eller Linda hade på vinnare/plats. Resten av storspelandet (eh, ja, ungefär 40 kr/lopp) gick rätt okej, för Linda gick plus och jag gick bara ca 50 kr back på hela dagens spelande. Och det måste man väl ändå kalla godkänt?

Vid 18:45 hade sista loppet tagit slut och då åkte vi med bussen tillbaka till Cityterminalen och skiljdes åt. Jag gick och köpte en slice på Pizza Hut och satte mig och åt medan jag väntade på tåget. 20:11 gick tåget från Stockholm och 21:25 var jag tillbaka i lägenheten. M mötte mig på stationen och hjälpte mig att bära kylbagen (vilket var tacksamt).

En mycket lyckad dag, tycker jag. Soligt (inte ett moln på himlen på hela dagen!) och mellan 22-26 grader varmt, bra platser och trevligt sällskap. Dessutom lite spänning i form av spel ...
Nä, en mycket lyckad dag var det.

1 kommentar:

Sandra Li sa...

Hm vad menar du med fuffens?
Hur har du det på semestern? Vad görs?